Nagy családi ünnep - így csinálom én

Az első néhány családi összejövetel után, aminek házigazdája voltam, kiderült számomra, hogy ha  jól, hatékonyan és kiborulás nélkül akarom végig csinálni az ilyen heteket, ehhez is megfelelő tervet kell készítenem. Mivel szeretek vendégeket fogadni, szeretnék örömmel, stresszmentesen készülni rá. Lassan kialakult az a rutin, amit mostanra könnyedén használok és nem gebedek meg tőle. (Persze azért elfáradok, de ennyit megér.)


A vendégség (ami többnyire vasárnapi ebéddel jár) hetének elején összeírom az egész heti és hétvégi teendőket és beosztom a hét napjaira. Összeállítom a menüt. Leggyakrabban húslevest főzök a téli ünnepeknél. (Melegben jöhet a hideg gyümölcsleves vagy az udvaron bográcsban bármi.) Fő fogásnak egyben vagy csőben sülteket készítek, mert a szelet húsok csak frissen sütve igazán finomak, ekkora mennyiségben viszont nem tudnám megoldani. Mellé kétféle köret és saláták kerülnek.
 Megrendelem a tortát, pogácsát. Mivel ez a módszer jól bevált nálunk, nem stresszelek a sütés miatt ilyenkor. (Egyébként szívesen sütök, elég gyakran szoktam is, de amikor tizenhat emberre főzök több fogásos ebédet, akkor ezt inkább a profikra bízom. A pogácsa amúgy is frissen a legjobb, viszont a sütőben ilyenkor egymást váltják a húsok, tehát az már nem férne be.)
Szerdára elvégzem az amúgy is szokásos heti feladatokat, mint pl. mosás, vasalás. Csütörtök-péntekre marad a takarítás, bevásárlás. 
Szombaton amit csak lehet, előkészítek a másnapi ebédhez. Megtisztítom a zöldségeket, esetleg a levest is megfőzöm előre, bepácolom a húsokat, előkészítem a salátákat, amennyire lehet. 
Vasárnap délelőttre így már csak a köretek és a húsok sütése marad és az ünnepi asztal* megterítése. 


Sokkal nyugodtabb és kevésbé kimerítő a készülődés, ha megfelelően elosztom a teendőket.
Természetesen nem lenne a lista az igazi, ha nem pipálgatnám az elvégzett feladatokat. Így egyfolytában nyomon tudom követni, mi van még hátra és örömmel nyugtázhatom, hogy semmit nem felejtettem el (még a tésztát sem a leveshez).

Nektek milyen praktikáitok vannak nagy vendégségek idejére?

*Ennyi embernek bizony sok hely kell. Mivel a nappalink és a konyhák egy légtérben van - tulajdonképpen egymás folytatásai -, így elfér egy hosszú asztal. Azonban plusz asztalt nem tudunk tárolni, a konyhaasztalunk pedig nem kinyitható, ezért ezt úgy oldottuk meg, hogy kicsavarozható, állítható magasságú asztallábak vettünk az IKEÁ-ban - nem különösebben szép, de a terítő eltakarja. Ehhez vágattam az asztal szélességének megfelelő bútorlapokat (kettőt, így hosszabb-rövidebb toldás is lehetséges). Szétszedve pedig kis helyen elférnek falhoz támasztva a tárolóban.

2 megjegyzés:

Monika írta...

Szuper vagy!!!!
Most már én is azt csináltam legutóbb,hogy a tortát megrendeltem,mert az nem fért volna bele az időmbe. És így tök jó volt!

boGár krea írta...

Ugye? Nem kell mindent magunknak csinálni, ha nem muszáj. Így is jól teljesítünk! ;)